Klachten kunnen zich uiten in vermoeidheid of onbegrepen pijnklachten, duizeligheid en hoofdpijn maar ook in spier- en gewrichtspijn, benauwdheid, hartkloppingen of druk op de borst. Bepaalde levensomstandigheden kunnen invloed hebben op deze lichamelijke klachten waardoor uw weerstand zowel fysiek als mentaal afneemt en lichamelijke klachten kunnen ontstaan.

Lichamelijke klachten:

• vermoeidheid
  • duizeligheid
  • spierpijn
  • hoofdpijn
  • nek- en rugklachten
  • benauwdheid, druk op de borst
  • maag- en buikklachten
  • neurologische en orthopedische klachten zonder medische oorzaak
  • chronische pijnklachten

Psychische klachten:

• algeheel gevoel van onbehagen
  • lusteloosheid
  • prikkelbaar
  • onrustig
  • slaapproblemen
  • somber zijn, piekeren
  • angstig zijn
  • onzekerheid
  • niet meer kunnen genieten

Herken je een aantal van deze klachten? In het algemeen is het raadzaam om deze klachten eerst met uw huisarts te bespreken.Stelt de arts geen duidelijke lichamelijke oorzaak vast, dan heeft u zeer waarschijnlijk spanningsklachten.

Een chronische terugkerende klacht heeft grote invloed op het houdings- en bewegingsgedrag van mensen en op de ademhaling. Pijn is een stressor die de spieren en de ademhaling beïnvloedt. De spierspanning gaat omhoog. Bij gewone klachten van voorbijgaande aard is dit tijdelijk, echter bij chronische pijnklachten kan een disbalans ontstaan waarbij de spierspanning en de ademhaling chronisch ontregeld raken.

Voorbeelden waarbij psychosomatische fysiotherapie van nut kan zijn

Een handicap, een tijdelijke beperking of chronische pijnklachten zorgen voor veel aanpassingen die nodig zijn in het dagelijks leven. In een aantal gevallen zorgt de complexiteit en de veelheid aan aanpassingen en veranderingen in iemands leven dat mensen emotioneel vastlopen. Maatschappelijk werk en psychologische begeleiding helpen iemand vaak een stuk op weg. Soms zijn er zoveel bijkomende lichamelijke klachten dat gerichte tips, adviezen en begeleiding nodig zijn om het dagelijks leven opnieuw richting te geven. Hierbij kan depsychosomatische fysiotherapie een aanvullende steun zijn.

Een andere patiëntengroep betreft mensen die stressgerelateerde klachten hebben, zoals spanningshoofdpijn, onduidelijke buikklachten en hyperventilatie. Toenemende pijn, piekeren, angst en gespannen ademhalen kunnen zorgen voor een uitputting van uw systeem. U voelt zich moe en lusteloos. Stress en spanning, die u lichamelijk uit. De psychosomatisch therapeut kan samen met u inzichtelijk maken wat er speelt en samen kijkt u vervolgens naar wat er nodig kan zijn om de balans in uw leven te herstellen. Dit kan ook betekenen dat u een doorverwijs advies krijgt.

De samenhangtussen de lichamelijke klachten en de psychische factoren is niet altijd meteen duidelijk. Als lichamelijke klachten op de voorgrond staan en wanneer uit medisch onderzoek blijkt dat er geen ziektes of beschadigingen zijn die de klachten kunnen verklaren dan is het mogelijk dat de balans belasting- belastbaarheid in je leven niet optimaal is en zich uit in de lichamelijke klachten.

Afhankelijk van uw hulpvraag, het gesprek en het onderzoek, worden doelen bepaald en wordt samen met u een therapieplan opgesteld.De psychosomatische fysiotherapeut begeleidt u in het herstellen van het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid en tussen spanning en ontspanning.

Contactformulier